Virtual reality

Det finns ingen tvekan om att 2015 var ett lovande år för VR och augmented reality. Flera nya hårdvaru- och mjukvarodelar kom till allmänhetens beskådan. Det har spridit många filmer på Youtube där människor i olika åldersklasser testar VR för första gången.

Din första erfarenhet av Virtuell verklighet kommer troligtvis vara gratis. Sponsrade upplevelser driver begäret innan det blir en del av gemene mans teknikarsenal. Stora medieföretag har och kommer i större utsträckning exponera större och större publiker till den "nya" teknologin. Virtual Reality är en sak som måste upplevas innan man investerar i den. Mediebolagens uppgift blir således att exponera så många som möjligt för teknologin.

De senaste åren har det varit hårdvaran som har dominerat och konkurrerat om marknadsandelar. Priserna skiljer sig väldigt mycket från Google Cardboard som kostar från ingenting till $1.50 till Microsoft HoloLens för $3,000.

De stora varumärkena i dagsläget är Oculus Rift, HTC Viev, Microsoft HoloLens, Samsung GearVR, the Vive, Sony Playstation 4 och Microsoft Xbox One.

Crowdfunding

Är den moderna metoden för att finansiera projekt och idéer. Det använd i en mängd olika områden och blir allt vanligare. Det finns många olika stubbkategorier där man t.ex. kan investera i människors utbildning eller karriärer.
Genom crowdfunding så minskar risken för producenterna genom att låta mottagaren betala för sig innan själva produktionen påbörjas i vissa fall. Ofta får de finansierade pengar utan krav på formella motprestationer utan bara med hoppet om möjlig vinst.
Ett av de tidigaste projekten som crowdfundades via Internet skedde 1997 i och med rockgruppen Marillions Europaturné. Gruppens keyboardist Mark Kelly meddelade på Internet att Marillion inte skulle turnera i USA på grund av bristande stöd från deras skivbolag. Detta ledde till att Marillionfans samlade ihop $60.000, vilket gjorde det möjligt för gruppen att genomföra en turné runt i Nordamerika.

Den största finansieringen genom metoden skedde 2014 genom Kickstarter, när Coolest Cooler drog in 13,3 miljoner dollar när man "bara" hade sökt 50 000 dollar.
Vi tror att fenomenet bara kommer att öka och sprida sig i flera olika former och stubbkategorier.

Betalningslösningar

I dagsläget är företagen tvungna att vara mer rörliga än någonsin förut. När vägen mellan första intryck till köp blir kortare och kortare och fler produkter kommer ut snabbare och snabbare är det viktigt att betalningsmetoderna inte blir flaskhalsen utan att de är mobila, lättanvända och innovativa.
I dagsläget ser vi en stor våg av teknologier inom mobilitet, sociala medier, big data och molnlösningar. Kreditkortsföretagen har tillgång till oerhört mycket data om konsumenter och deras beteenden och företag som MasterCard har dragit nytta av Big data, genom att göra rapporter, prognoser samt att förutse och förhindra bedrägerier. Samtidigt som data skapar nya möjligheter, medför den också risker. Företagen måste investera i effektiva system med hög datakvalitet.
Enligt en undersökning uppgick de mobila betalningarna till 1 tusen miljarder dollar år 2015. Antalet aktörer som tar sig in på marknaden för mobila betalningar ökar ständigt. Några som har fått mycket uppmärksamhet internationellt är Facebook,Amazon, Verizon, Google och Apple Pay.

LÅNEFÖRMEDLARE

Det pågår en trend inom utlåningsmarknaden där många nya aktörer konkurrensutsätter bankerna och finansinstituten. I Sverige är det en relativt ny grej, men det har förekommit en längre tid i länder som USA och england. Där har det mer blivit normen att man tar sina lån genom en "broaker" istället för att gå till en bank direkt. Vi ser att denna trend kommer att fortsätta och att det kommer att bli normen även här i Sverige. Just nu håller alla uppstickarna att slåss om marknadsandelar. Det har funnits jämförelsetjänster sedan tidigare, men inte inom finansiella tjänster i samma utsträckning som tidigare. Vi ser ett paradigmskifte när Finansinspektionen går ut med hårdare regler som ger kvarvarande aktörer ett ett högre förtroende. Bankerna har förlorat förtroende för kunderna vilket spelar låneförmedlarna i händerna. I en undersökning i USA visade det sig att Milleni-generationen (födda 1981-2000) hellre gick till tandläkaren än att få finansiell rådgivning.
De ledande Låneförmedlarna för närvarande är Lendo och Consector.